1.6.6 Ritmische klemtoonverschuiving
In een aantal gevallen treedt klemtoonverschuiving op die begrepen kan worden als
een gevolg van de voorkeur in het Nederlands voor een afwisseling van
beklemtoonde en onbeklemtoonde syllaben.
In sommige samenstellingen treedt verschuiving op van de secundaire klemtoon naar rechts:
Zie Visch (1989: 128).
Tabel 1. Klemtoonverschuiving in samenstellingen
blóéd-lìchaam | > | blóéd-lichààm |
bóór-èiland | > | bóór-eilànd |
Bós-àtlas | > | Bós-atlàs |
jéugd-hèrberg | > | jéugd-herbèrg |
tánd-pàsta | > | tánd-pastà |
De verschuiving is doorgaans niet mogelijk als de laatste syllabe op een klinker
eindigt, zoals in de woorden
áárdòlie en
dóélsàldo, waar een
secundaire klemtoon op de laatste syllabe onmogelijk is. In de voorbeelden in
Tabel 1 is de secundaire klemtoon steeds verschoven naar een zware
syllabe of een superzware syllabe. Een woord
als tándpastà is dus uitzonderlijk,
omdat de laatste lettergreep licht is. De verschuiving van de secundaire
klemtoon naar de laatste syllabe van dit woord is hier merkbaar doordat de
klinker van de tweede syllabe kan worden gereduceerd tot een sjwa dank zij klinkerreductie. De fonetische vorm is dan
ˈtɑmpəsta.
Deze klemtoonverschuiving kan gezien worden als een vermijding van opeenvolgende
beklemtoonde syllaben. Het woord líchaam bijvoorbeeld heeft klemtoon op
de eerste syllabe. In de samenstelling bloedlichaam leidt dit tot twee
opeenvolgende beklemtoonde syllaben. Dit kan worden vermeden door de secundaire
klemtoon naar rechts te verschuiven.
In de volgende samenstellingen met een drielettergrepig tweede deel zien we ook
verschuiving van de secundaire klemtoon:
Bron: Kager (1989: 296), Trommelen & Zonneveld 1989: 250).
Tabel 2. Klemtoonverschuiving in samenstellingen
dórps-dòminee | > | dórps-dominèè |
húlp-lèxicon | > | húlp-lexicòn |
stááts-àlmanak | > | stááts-almanàk |
stránd-màrathon | > | stránd-marathòn |
Opnieuw wordt door de klemtoonverschuiving voorkomen dat twee beklemtoonde
syllaben op elkaar volgen.
We zien ook klemtoonverschuiving in attributief gebruikte adjectieven die in
isolatie klemtoon hebben op de laatste of voorlaatste syllabe:
Bron: Kager (1989: 279), Trommelen & Zonneveld (1989: 247).
Tabel 3. Klemtoonverschuiving in attributief gebruikte adjectieven
adjectief | attributief gebruik |
commerciéél | een còmmerciële aanpak |
económisch | èconomisch verántwoord |
individuéél | ìndividueel ónderwijs |
katholíék | kàtholiek ónderwijs |
legáál | lègaal protést |
neutráál | nèutrale ópstelling |
primáir | prìmaire kenmerken |
speciáál | spèciaal ónderwijs |
vocáál | vòcale stéun |
Deze klemtoonverschuiving is niet verplicht, en wordt vooral gebruikt in bepaalde
taalregisters, bijvoorbeeld in toespraken en commerciële boodschappen Zo
sprak premier Mark Rutte op 21 april 2020 in een persconferentie over
Scàndinavische
lánden.. De klemtoonverschuiving treedt iets
gemakkelijker op in drielettergrepige adjectieven dan in tweelettergrepige: de
verschuiving in èffectief beléíd is
wat gewoner dan in mòreel beléíd.
Zie Gussenhoven (1983a).
Een derde type ritmisch bepaalde en verplichte klemtoonverschuiving is die in
samengestelde adjectieven, bijwoorden en voorzetsels:
Tabel 4. Klemtoonverschuiving in samengestelde adjectieven, bijwoorden, en voorzetsels
dood-zíék | een dòòd-ziek kind |
hard-óp | hàrd-op vóórlezen |
achter-óp | àchter-op de fiets |
Deze verplichte verschuiving doet zich ook voor bij afgeleide adjectieven met het
prefix on-:
Tabel 5. Klemtoonverschuiving bij on-adjectieven
on-áárdig | een òn-aardige jóngen |
on-déugdelijk | een òn-deugdelijk vóórstel |
Alle drie gevallen van klemtoonverschuiving kunnen gezien worden als een
manifestatie van het Hangmatprincipe dat een voorkeur uitspreekt voor
klemtoon aan de randen van een woord, en ook voor woordgroepen lijkt te gelden.
Daarnaast kan klemtoonverschuiving ook een reductie opleveren van reeksen van
twee opeenvolgende beklemtoonde syllaben, daarmee rechtdoend aan het principe
van Klemtoonafwisseling.
Door sommige fonologen wordt aangenomen dat complexe adjectieven twee
syllaben met gelijke hoofdklemtoon hebben, waarvan er dan een wordt
afgezwakt of verwijderd op basis van ritme; zie Van Heuven (1987),
Gussenhoven (1991).
Verder lezen
Literatuur
Interessante links
ANS
Taalportaal
Taaladvies
Versiegeschiedenis
versie | redacteur(en) | datum | opmerkingen |
3.0 | Geert Booij | september 2020 | |
2.1 | januari 2019 | Automatische conversie van ANS 2.0 | |
2.0 | W. Haeseryn, K. Romijn, G. Geerts, J. de Rooij, M.C. van den Toorn | 1997 | hoofdstuk 1,../../data/archief/ans2/e-ans/01/body.html; |