12.4.2.2.1 Substantivering van adjectieven
Door toevoeging van het achtervoegsel, of suffix, -e
ə kunnen van
adjectieven en deelwoorden (die immers als adjectief
gebruikt kunnen worden), substantieven worden afgeleid. Dit procedé van
suffigering is productief. We kunnen verschillende
groepen gevormde substantieven onderscheiden: persoonsnamen, biologische termen,
abstracta en streekaanduidingen. Daarnaast vinden we ook substantieven die door
middel van het suffix -s zijn afgeleid van een
adjectief, zoals in (het) lekkers
.
Verder lezen
Persoonsnamen
Voorbeelden van persoonsnamen zijn:
1basiswoord
adjectief: afvallige, blinde, dode, melaatse,
zieke
basiswoord
voltooid deelwoord: geleerde, overledene,
toegesprokene, verdoemde
basiswoord
tegenwoordig deelwoord: belanghebbende, helderziende,
onderwijsgevende, verzorgende
De meervoudsvorm van zulke substantieven gaat steeds uit op -en:
2de gelovigen, de
gevallenen, de linksen, de roomsen, de verworpenen (der
aarde)
Tot de op deze manier gevormde substantieven behoren ook afleidingen op basis van
een kleuradjectief, waarmee mensen met een bepaalde huidskleur of aanhangers van
een bepaalde politieke partij of een ideologie aangeduid worden, zoals
de blanken,
de blauwen,
de groenen,
de roden,
de witten, en
de zwarten.
Sommige taalgebruikers geven er de voorkeur aan om in plaats van
witten en zwarten
van witte
mensen/bevolking/… en zwarte
mensen/bevolking/… te spreken en
blank niet meer te gebruiken voor
mensen. Zie ook Onze Taal , VRT Taal en NOS Nieuwsuur .
Een opmerkelijke eigenschap van zulke gesubstantiveerde adjectieven is dat ze hun
adjectivisch karakter deels behouden, zoals wordt geïllustreerd door de volgende
woordgroepen met een gesubstantiveerd adjectief als hoofd:
Bron: Kester (1996: 232-233).
3de zeer
rijke
de twee miljoen
gulden rijke
de nog
ziekeren
de hiervan volkomen
afhankelijken
Het feit dat bijvoorbeeld het bijwoord
zeer kan voorafgaan aan
rijke, laat zien dat
rijke nog steeds deels
adjectivisch is. De typen complement bij de gesubstantiveerde adjectieven in (3)
zijn alle typisch complementen voor adjectieven. Woordgroepen als die in (3)
worden daarom wel transcategoriale constructies genoemd.
Zie Booij (2019: 45-47).
Alle tot nog toe genoemde afleidingen kunnen zowel betrekking kunnen hebben op
vrouwelijke als op mannelijke personen. Ze kunnen dan ook gebruikt worden als
men geen onderscheid tussen mannen en vrouwen wil of kan aangeven, bijv.:
4Onze organisatie
zoekt per 1 januari a.s. een maatschappelijk
werkende (m/v).
Er zijn nog
acht wachtenden voor
u.
Bovendien kunnen gesubstantiveerde adjectieven soms een ruimer begrip aanduiden
dan eventueel daarnaast voorkomende substantieven. Met
onderwijsgevenden kunnen
bijvoorbeeld leerkrachten op verschillend niveau aangeduid worden.
Volgens het hierboven beschreven procedé worden ook de meeste vrouwelijke
inwoners- en bewonersnamen bij geografische namen gevormd, bijv.
(een) Chinese,
Engelse,
Finse,
Italiaanse,
Schotse,
Leuvense naast de mannelijke
of neutrale persoonsnamen als
Chinees,
Engelsman,
Fin, etc. Naast het minder
gebruikelijke (een) Franse staat het
gebruikelijke (een)
Française.
In deze gevallen zijn de mogelijke meervoudsvormen, in tegenstelling tot die van
de meeste gesubstantiveerde adjectieven, echter ongewoon
of is er geen geslachtsonderscheid, zoals in (de)
Engelsen en (de)
Fransen.
Buiten deze categorie komen nog een aantal andere substantieven voor die alleen
vrouwelijke personen aanduiden, bijv. (een)
buitenlandse,
joodse (naast:
jodin),
ketterse,
lutherse,
oosterse,
paapse en
stadse. Naast deze woorden
bestaan op een andere manier gevormde mannelijke of neutrale pendanten,
respectievelijk (een) buitenlander,
jood,
ketter,
lutheraan,
oosterling,
paap en
stedeling.
Biologische termen
In de planten- en dierensystematiek wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het
suffix -e om van adjectieven substantieven te
vormen die klassen, orden, families en dergelijke of leden daarvan aanduiden. De
meervoudsvorm van zulke substantieven gaat steeds uit op -en:
5(de) éénhoevigen,
geleedpotigen, heide-achtigen, hoenderachtigen, katachtigen,
lelie-achtigen, lipbloemigen, samengesteldbloemigen, tweezaadlobbigen,
vliesvleugeligen
In plaats van een gesubstantiveerd adjectief op -achtig ter aanduiding van een (lid van een) familie, is
tegenwoordig een samenstelling met -familie of een
omschrijving door middel van een naamwoordelijke constituent met
familie als kern
gebruikelijker, vergelijk bijv.:
6De leeuw behoort tot de
katachtigen = tot de familie van de katten
Abstracta
Het substantiverende -e wordt ook gebruikt om van
adjectieven abstracta af te leiden zoals die onder andere voorkomen in de
volgende zinnen:
7Dat is nu net
het dwaze van die hele
zaak.
Het
eigenaardige is dat daar verderop helemaal geen
melding meer van gemaakt wordt.
Daaruit blijkt
het opene van zijn karakter
overduidelijk.
Doe altijd
het goede.
Dat is een
lastige. (‘Dat is een lastig
probleem’)
Deze substantieven hebben neutraal genus, en vereisen daarom
het als bepaald lidwoord in
het enkelvoud. Andere voorbeelden zijn de uitdrukking het
nuttige met het aangename verenigen en de bede
verlos ons van het kwade.
Ook hier is sprake van een transcategoriale constructie,
want dergelijke gesubstantiveerde adjectieven kunnen gecombineerd worden met
bijwoorden:
8het al te
dwaze
het gisteren
gebeurde
het vaak
onbegrijpelijke
Streekaanduidingen
Door middel van -e gesubstantiveerde adjectieven
kunnen gebruikt worden ter aanduiding van een bepaalde streek. Het betreft hier
substantiveringen van adjectieven die van namen van steden of streeknamen
afgeleid zijn en waarmee de omgeving van die stad of streek aangegeven wordt,
bijv. in:
9Hij woont in
het Leuvense.
In het
Gentse worden veel begonia's
gekweekt.
iemand uit
het Utrechtse/het
Nijmeegse
een jongmens uit
het Buitenzorgse
Op overeenkomstige wijze worden substantieven gevormd van bezittelijke
voornaamwoorden. Hiermee kunnen familie, vrienden, lotgenoten, medestanders en
dergelijke aangeduid worden, bijv. de
hunnen, de
mijnen, de
onzen, de
uwen, maar ook onder meer een bezit, bijv. in:
(ieder) het zijne
(geven).
Substantieven op -s: (het)
lekkers
Naast substantivering door middel van het suffix -e vinden we ook
substantieven die door middel van het suffix -s
zijn afgeleid van een adjectief, zoals in (het)
lekkers en (het)
nieuws. Deze vorm van substantivering van
adjectieven komt vooral voor in combinatie met hoeveelheid aanduidende
uitdrukkingen en de vraag wat voor
…
10niets
waars
wat
leuks
veel
moois
weinig
prachtigs
meer
fraais
allerlei
heerlijks
een heleboel
liefs
een massa
goeds
wat voor
moois?
iets
Japanserigs
Trouw
02.08.2021
Historisch is er hier sprake van een specifiek gebruik van de genitiefnaamval, de
partitieve genitief. Deze genitief kwam voor als
naamval van substantieven in een partitieve constructie, zoals nog zichtbaar in de uitdrukking
niet veel soeps ‘zonder
kwaliteit’ (vergelijk de woordgroep niet veel
soep, zonder -s, die een
letterlijke interpretatie krijgt). Ook dit is een
transcategoriale constructie, zoals blijkt uit
woordgroepen als:
11iets heel lastigs
niets in het oog vallends
Hier wordt het woord op -s (lastigs, vallends) gecombineerd met een bijwoord (heel) of het complement van een tegenwoordig deelwoord (in het oog). Dergelijke woorden gedragen zich dus nog deels als een adjectief, behalve gelexicaliseerde gevallen zoals nieuws in de woordgroep verrassend nieuws en de samenstelling nieuwsbericht.
Er is dus verschil in betekenis dus iets verkeerd
doen en iets verkeerds
doen. Iets verkeerds
doen betekent ‘iets doen wat verkeerd
is’; iets verkeerd doen
betekent ‘iets doen op een verkeerde manier’.
In België wordt het suffix -s in deze constructie soms weggelaten,
zoals in iets nieuw naast
iets nieuws, vooral in
informeel taalgebruik.
Zie ook Pijpops (2017) .
Literatuur
Interessante links
ANS
Taalportaal
Taaladvies
Versiegeschiedenis
versie | redacteur(en) | datum | opmerkingen |
3.0 | Geert Booij | juni 2022 | |
2.1 | januari 2019 | Automatische conversie van ANS 2.0 | |
2.0 | W. Haeseryn, K. Romijn, G. Geerts, J. de Rooij, M.C. van den Toorn | 1997 | hoofdstuk 12,../../data/archief/ans2/e-ans/12/body.html; |